Dagbok - Jan Wallerbergs hemsida

Till innehåll

Huvudmeny:

Dagbok

Arkiv

Här finns tidigare inlägg under "Dagbok"


I går var jag hemma hos min systerson och firade hans pojkes 15-års dag tillsammans med fanilj.
Men nu tänker jag skriva och liksom säga något om dagens Bibeltexter som är från Hab 2:4-20 och Fil 4:8-14. Alla texter är aktuella såväl då som nu, även om det till det yttre inte är det samma. Till profeten Habackuk sa Herren om den trolöse hur denne går så säkert fram i livet och inte ser faran. Många av de så kallade mäktiga lever endast i nuet utan att tänka på sin eventuella undergång.
Vers 12: ”Ve dig som bygger upp städer med blodsdåd och befäster orter med orättfärdighet!”
Vers 20: ”Men Herren är i sitt heliga tempel. Hela jorden vare stilla inför honom.”
Och vad vill Herren säga oss genom filipperbrevet? Jo allt som förtjänar att prisas – tänk på allt sådant. Inte så lätt vill jag påstå. Men om jag/vi har den inställningen, kan säkert Herren Jesus hjälpa oss.


I går var jag på släktträff. Vi var 26 personer. Allt var mycket trevligt och nu dagen efter har jag läst i 5 Mos 26:1-11, 3 Joh 1-15 som bl.a. handlar om att låta 
främlingen få del i gemenskapen.
När det utlovade folket kom in i det land som de skulle ta i besittning, fick de också bestämda regler att hålla sig till. Jag skulle tro att detta sedan andligen 
egentligen är tänkt på himlen.
En kristen gläds alltid då vi ser det goda en församlingsmedlem gör.


I går och delvis i dag har jag varit upptagen med arbete på kyrkans förstärkare men läsning och betraktelser av dagens texter är ett viktigt behov för mig. 
Det ger mig mycket som ett stöd för dagen som väntar. Alltid lika spännande att liksom höra vad Jesus säger.
Igår från Matt 12:1-8 och 1 Joh 4:1-6 Sabbaten eller en speciell vilodag är till för människan, sa Jesus. Och naturligtvis inte människan för vilodagen. 
Vilket det kan bli om jag stirrar mig blind på bokstaven i stället på dess innehåll och hjälp. Mina bröder, sa Johannes, pröva andarna om de är från Gud eller inte. 
Ett bra råd i ovisshetens dagar.
I dag läste jag i Amos 5:4-15 Och 1 Jakob 4:7-21 Herren Gud uppstämmer klagosång över varje hus där han en gång gjort sig känd och sedan glömt honom. 
Men Gud glömmer inte sina löften och säger: ”Sök mig, så får ni leva.”  Förtalen icke varandra, sa Jakob. Vilket i högsta grad gäller också denna dag.


Läste och begrundade Matt 9:27-34 och 1 Joh 2:7-11
Båda dessa texter handlar, vad jag kan förstå, om tro. Det finns många detaljer och frågor då det gäller de 2 blinda. Hade de blinda någon ledsagare? 
Hur fick de veta att Jesus var ”Davids son”?
Varför ville inte Jesus att någon skulle få vetskap om hur de blinda fått sin syn?
Eftersom att huvudsyftet för Jesus då han gick här på jorden, var att frälsa människan till sitt eviga rike, skulle detaljerna komma skymma det väsentligaste.
Sedan kommer Johannes med den viktiga påminnelsen att älska sina medkristna. Det är dock inte detsamma att ha samma uppfattning i allt.


Hej! Nu har det varmt en längre tid, men nu är det återigen mer normala temperaturer. Det som varit mer oroande är att det kommit för lite regn. 
Men många har bett om regn och att vi ska inse att vi har en skapelse att vårda. Nu till vad jag läste i dag från Matteus 23:1-12 och Johannes 10:11-21.
Först säger Jesus här att vi är varandras tjänare och ska inte kalla någon för lärare eller fader. Det är inte alltid som Jesus menar att vi ska ta det han säger bokstavligt. 
Det är klart är någon en far eller lärare, så är han det. Det kan jag säga i respekt och vördnad och ändå veta att jag i första hand vänder mig till Gud Fadern. 
I Johannesevangeliet varnade Jesus för att följa falska lärare som inte har gett sitt liv för fåren. Fåren måste ha en beskyddare. Faktiskt en mycket bra beskrivning. 
I synnerhet där fårägare varit med om vargangrepp. Skillnaden när det gäller människor att angreppen sker många gånger både tystare och listigare.


Dagens läsning och betraktelse är från Joh 8:46-59, Rom 11:1-12
När Jesus vandrade här på jorden ville han människorna väl och gjorde gott mot dem. Detta såg många och förundrade sig över märkliga under. 
Men huvudsyftet var för Jesus inte att bota människorna från deras kroppsliga och själsliga åkommor, utan att frälsa dem andligen. 
Kort sagt: Ge dem förlåtelse för deras synliga och osynliga synder. Men då människan tror att hon kan åstadkomma sin rättfärdighet genom religiösa handlingar, 
hamnar hon fel. Nu finns det dock ett hopp som Paulus en gång sa i Romarbrevet 11 genom Guds stora tålamod och möjligheter.













 
Tillbaka till innehåll | Tillbaka till huvudmeny